In excelenta lui carte Simtul Numerelor, neuropshihologul Stanislas Dehaene atrage atentia ca elevii isi pierd interesul atunci cand profesorii pun emfaza pe calcule impotriva intelegerii conceptului.

Lasati cu propriile mijloace copii descopera propriile strategii pentru a da un sens matematicii. Din pacate cel mai des copii sunt invatati ca aceste strategii sunt gresite. Cel putin asta se intampla in tarile Occidentale ca Franta sau SUA unde elevii pierd o buna bucata de vreme fiind pompati cu mecanica calculului. Copii sunt dezvatati sa numere pe degete deoarece actiunea este privita cumva ca o metoda de trisare. La fel se intampla si in cazul copiilor care folosesc strategii “scurtatura” in rezolvarea problemelor.

De exemplu, spune Dehaene , un copil ar putea rezolva problema urmatoare:

6+7=?

Amintindu-si ca 6+6=12 si 7 este mai mare decat 6 cu unu. Ergo 6+7 =13.

Dehaene trimite catre un experiment realizat de Jeffrey Bisanz.

Bisanz a prezentat unor grupuri de copii americani de 6 ani si de 9 ani urmatoarea problema:

5+3-3=?

Copii de 6 ani in marea lor majoritate au rezolvat problema fara sa faca nici un calcul. Ei pur si simplu au observat ca 3 cu + si 3 cu – se anuleaza reciproc. Cei de 9 ani (care invatasera de la profesorii lor care este abordarea “corecta”, in marea lor majoritate au abordat ruta mai lunga catre raspuns

5+3=8

8-3=5

Cu alte cuvinte cei de 9 ani au invatat sa foloseasca in primul rand procedura profesorului si sa gandeasca mai tarziu.

 

Asta evident ca va aduce aminte de copilarie, in vremurile cand invatati tabla inmultirii. Cat fac 7x8? Cel putin eu daca nu-mi aduceam aminte adunam un sir intreg de 8-uri. Din moment ce uram sa memorez un tabel sfarseam in a face o gramada de sume. Greu de spus ca este o scurtatura inteligenta si in plus era si sortita greselii datorita pierderii inevitatbile a sirului, dar cel putin m-a ajutat sa inteleg ce inseamna inmultire. Lucrurile erau concrete si in acelasi timp intuitive.

 

Conform cercetatorului, una din cele mai commune greseli pe care o fac copii cand au in fata o simpla problema de 7x8=? este de a aduna cele doua numere reazultand 7X8=15.

 

Deci ce este mai rau? Sa folosesti o abordare stangace dar intuitiva de a aduna un sir de 8-uri si a gresi 7x8=48? Sau sa nu intelegi de loc conceptul si sa aduni 7 cu 8?

 

Dehaene este in favoarea conceptului. Atunci cand copii sunt antrenati sa puna in fata procedura ei esueaza in dezvoltarea unui simt intuitiv al numerelor, si asta conduce catre tot felul de probleme ulterioare, cum ar fi confuzie, plictiseala, si cel mai probabil catre o pica pe viata contra matematicii.

Sfaturi pentru a face matematica intuitiva.

Dehaene argumenteaza ca putem induce simtul intuitive al numerelor  legand cunostiintele de matematica de sitatii concrete si familiare. De exemplu atunci cand ne invatam copii scaderea putem sa le aratam copiilor operatia de extragere a merelor dintr-un cos. Lasa copilul sa numere pe degete. Invata copilul fractii punandu-i sa-si imagineze diviziunile unei placinte sau a unei pizza. Invata copilul despre numerele negative facand o paralela cu temperaturile. -5 poate ca nu inseamna mult si poate chiar parea o notiune abstracta dar cum suna 5 grade sub zero…? Frig nu?!

Traducere si adaptare dupa: http://www.parentingscience.com